facebook tracking

”Jag tycker man ska hjälpas åt när det behövs” 

Fredrik Öbom, 25, är en av Spendrups restaurangtekniker i Stockholm. Hans viktigaste arbetsredskap för att våra kunder ska kunna servera god och fräsch fatöl är en skåpbil, några flaskor rengöringsmedel - och en majonnäshink.

Varje restaurangtekniker har ett 50-60-tal kunder att ta hand om. De flesta av Fredriks kunder finns i Gamla stan, Enskede eller Haninge där han bor. 

- Man har försökt planera så att vi ska behöva spendera så lite tid i bilen som möjligt på dagarna, helt enkelt för att det blir mer effektivt så. Men ibland måste vi förstås ta extra svängar om det är något akut. Jag brukar åka hemifrån vid sex-halv sju på morgnarna för att slippa köerna in till stan. 

Det vanligaste jobbet är att rengöra fastölsanläggningen hos kunderna. Det görs var sjätte vecka. Då används ett så kallat spolfat, som ser ut och fungerar ungefär som ett vanligt fat. Teknikern häller i rengöringsmedel och vatten, tar loss slangarna från fatet och kopplar in dem i spolfatet. Sedan pumpas lösningen igenom systemet och får verka ett tag innan det är dags att öppna ölkranen för att skölja ur. Det är här majonnäshinken kommer in i bilden.

- Majonnäshinken är vår bästa vän! Vi får dem på personalrestaurangen på Spendrups huvudkontor i Vårby. Alla har en i bilen, skrattar Fredrik.

Förutom den regelbundna servicen kan det vara akuta problem som gör att kunderna ringer felanmälan.

- Våra kollegor på kontoret tar emot samtalen och lägger ut jobben på någon av oss tekniker. Vi ser alla dagens jobb i handdatorn, som vi också använder för att rapportera när vi är klara med ett uppdrag. Men det är ganska pilligt med de där datorerna. Jag är med i testgruppen för ett nytt system som går via en app i smarta telefoner eller surfplattor. När det tas i drift i slutet av det här året kommer det bli mycket smidigare att rapportera och vi kommer dessutom att kunna felanmäla saker själva direkt istället för att ringa in.

Jobbet som restaurangtekniker kan vara ensamt ibland, eftersom man utgår från hemmet och sällan är på kontoret. Men Fredrik och några kollegor brukar försöka ses och äta lunch ihop så ofta det går.

- Vi har en chattgrupp där vi bestämmer ställe och kollar vilka som vill och kan hänga på för dagen. Under lunchen kan man passa på att bolla saker, problem man stött på som någon annan kanske haft och hittat en lösning på. Det är bra.

Sedan går det förstås också att fråga varandra om ett handtag med själva jobben.

- Vi är oftast två personer på stora jobb eller kunder. Jag tycker man ska hjälpas åt när det behövs. Det finns ingen prestige i att klara allt själv. 

Jobbar du redan på Spendrups?

Var med i rekryteringen och hitta din nästa kollega!

email
@spendrups.se
Teamtailor

Employer branding från Teamtailor